Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Doe de Mosselcampagne van start

2 min read

Met een korte swingende commercial ‘Doe de Mossel’ worden vanaf deze maand consumenten aangespoord hun favoriete recepten een lekkere en duurzame twist te geven.

Mosselen lenen zich prima voor gebruik in een pasta of curry, en natuurlijk als snelle bereiding in de (mossel)pan. Met de Doe de Mosselcampagne willen de Zeeuwse mosselkwekers de zichtbaarheid van hun product verbeteren en inspelen op de behoeftes van consumenten aan gemak, variatie en producten van een duurzame herkomst. De commercial wordt uitgezonden op de NPO-zenders, online en via social media.

Mosselen passen uitstekend bij de huidige eetgewoontes. Zij zijn lekker, gemakkelijk te bereiden, gezond, komen van dichtbij en hebben een hele lage voetafdruk. Allemaal aspecten waar de huidige consument naar op zoek is. Alleen weten veel consumenten dit nog te weinig. Wij moeten dit dus vertellen”, aldus Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekers die de financiers van de campagne zijn.

De Doe de Mossel-campagne moet helpen de komende jaren een betere plaats voor de mossel in ons eetpatroon te krijgen. Dat is een lange termijn verhaal waar de campagne Doe de Mossel een aanjaagfunctie heeft. Ook op andere fronten moeten consumenten aangesproken worden, door mosselgerechten in restaurants en bijvoorbeeld gemaksproducten zoals de onlangs gelanceerde Zeeuwse Mosselburger.

De promotiecampagne maar ook investeringen op het gebied van productontwikkeling moeten leiden tot een groei van de afzet. Risseeuw licht de achtergronden van de campagne nader toe: “De mosselkwekers verwachten de komende jaren meer mosselen te kunnen aanvoeren, maar dan is een gezonde afzetmarkt wel van belang. Via het Nederlands Mosselbureau zijn wij – mede dankzij ook financiering vanuit het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij – met een groot programma bezig om nieuwe, vooral ook jongere, kopers aan ons te binden. De campagne die wij vandaag starten gaat helpen om te komen tot een succesvolle toekomstige afzetstrategie.

Duurzaamheid

De lage milieu-impact van mosselen wordt ook steeds aantrekkelijker voor consumenten. Mosselen voeden zichzelf met algen en hebben geen visvoer nodig. Ze hebben een aanzienlijk lagere milieubelasting dan ander dierlijk eiwit. De mosselkweek is sinds 2011 MSC gecertificeerd als duurzame visserij. [Bron]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.