Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Ook Spaanse vissers houden vloot in haven door hoge brandstofprijzen

2 min read

Visserschepen in het Spaanse Altea. Foto: Filip Cordenier.

Nadat de olieprijzen de afgelopen weken fel zijn gestegen, komt ook de Spaanse visserij in de problemen. Steeds meer vissersschepen zien zich verplicht in de haven te blijven omdat uitvaren niet langer rendabel is.

De berichten komen binnen vanuit verschillende Spaanse havens. Onder meer in Málaga, Motril of in Barbate vaart de vloot niet langer uit of denkt men er aan de schepen binnenkort aan wal te houden. Dit meldt de website Spanje vandaag hier.

De grote boosdoener daar is ook de olieprijs, die de afgelopen weken onophoudelijk steeg, en zeker na het begin van de oorlog in Oekraïne historische records evenaart. Voor veel schippers een bron van kopzorgen.

Sinds midden januari zijn de prijzen van de brandstoffen voor de scheepvaart met 109% gestegen. Zo kost een liter daar nu 1,15 euro in plaats van 0,55 euro. Een percentage dat nog veel schokkender is als men in rekening neemt dat die prijs tijdens de pandemie op een bepaald moment slechts op 0,20 euro lag.

Volgens cijfers van de Federación Andaluza de Asociaciones Pesqueras (Andalusische Federatie voor verenigingen van vissers) is de brandstofprijs nu de grootste kostenpost voor een visser. Midden januari waren die kosten nog 40% van het totaal, nu ligt dat cijfer al op 70%.

De situatie in de Spaanse havens is dan ook schrijnend. Heel wat schepen varen niet meer uit of twijfelen of ze nog lang zullen uitvaren. De sfeer in de haven is bijzonder ontmoedigend, zeker omdat niemand weet wanneer en of er een plafond zal bereikt worden. “Voor sommige vissersschepen is uitvaren niet meer rendabel”, klaagt een visser. “Het kost je 1.000 euro en je verdient slechts 800 euro aan je vangst.” [Bron]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.