Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Nieuwe pelagische “Ginneton” voor Zweedse haring en makreel

3 min read

De nieuwe Ginneton. Artist Impression Karstensens Skibsværft

De Zweedse rederij Gifico en de Deense werf Karstensens Skibsværft hebben een contract ondertekend voor het ontwerp en de bouw van een pelagische trawler van 63,80 meter lang.

Gifico is eigendom van de familie Claeson uit Fiskebäck in Zweden. De rederij werd opgericht in 1977 toen Karl Gustav Claeson het voormalige schip van de schoonfamilie Ahlström, “Ganthi IV”, overnam. Dit schip werd in 1980 omgedoopt tot “Ginneton”, en de naam is de familie Claeson sindsdien altijd gevolgd. Het nieuwe schip wordt het derde nieuwbouwschip van de familie Claeson met deze naam. Het nieuwe schip zal de huidige “Ginneton” vervangen, die in 2006 door Karstensens Skibsværft is opgeleverd.

Naast de “Ginneton” is Gifico ook eigenaar van de “Ceton” en de “Vera C”. Deze 2 schepen zijn ook gebouwd bij Karstensens Skibsværft, respectievelijk in 2006 en 2017.

Tegenwoordig is het bedrijf eigendom van en wordt het geleid door de twee zonen van de 99-jarige Karl Gustav, Kurt en Thor – alsmede hun zonen Philip, Jonathan, Jacob en Johannes en Thor’s schoonzoon Alexander. Allen zijn actief in het bedrijf als visser/schipper.

Het bedrijf werkt met gecombineerde trawlvisserij, deels pelagisch op haring en makreel en deels op industrievis. Het nieuwe schip zal volgens dezelfde principes worden geëxploiteerd.

Het visserijbedrijf is verheugd over de overeenkomst met Karstensens Skibsværft en kijkt uit naar de start van de bouw – wat het eerste nieuwbouwproject van Gifico in meer dan 20 jaar zal zijn.

Sinds de aankoop van “Ganthi IV” bijna 45 jaar geleden hebben rederij en Scheepswerf nauw samengewerkt, met verschillende verbouwings- en reparatiewerkzaamheden. Het zal echter de eerste keer zijn dat rederij en de scheepsbouwer samenwerken aan een nieuwbouwproject, aangezien de eerdergenoemde Karstensens nieuwbouwschepen in de huidige vloot van de scheepswerf tweedehands zijn aangekocht.

Karstensens Skibsværft is verheugd over het vertrouwen die de familie Claeson met deze order heeft getoond. Terugkerende klanten zijn een bijzonder goede reclame.

Evenals de andere schepen die de werf in aanbouw heeft voor reders in Ierland, Schotland, Noorwegen, Zweden, de Faeröer en Denemarken, is ook de nieuwe “Ginneton” van eigen ontwerp. Met de nieuwe “Ginneton” heeft Karstensens Skibsværft in totaal 15 vissersschepen in de orderportefeuille voor aflevering de komende 3 jaar.

Werf en rederij houden zich bezig met het vinden van innovatieve oplossingen en er is speciale aandacht besteed aan het optimaliseren van de arbeidsomstandigheden, veiligheid en comfort voor de bemanning. Veel ervaringen van het huidige schip zijn besproken en beoordeeld tijdens het ontwerpproces.

Voor het groene profiel is gezorgd voor praktische en efficiënte oplossingen. Er is veel aandacht voor het ontwerp en de optimalisatie van de romp in relatie tot het operationele profiel van de “Ginneton”, met het oog op een zo laag mogelijk brandstofverbruik en dus emissies. De romp is een verdere ontwikkeling en optimalisering van de succesvolle 63 m ontwerp/bouwreeks van de werf, waarvan de huidige “Ginneton” toevallig de eerste was, toen ze in 2006 werd opgeleverd als nieuwbouw onder de naam “Cattleya”.

Als directe energieoptimalisatie is het schip uitgerust met warmteterugwinning van alle motoren, overal Ledverlichting en een aantal andere maatregelen om een laag energieverbruik te garanderen.

Momenteel wordt een aantal leveranciers geselecteerd op basis van criteria zoals energie-optimalisering, innovatie, kwaliteit en operationele veiligheid. Het voortstuwingssysteem zal bestaan uit een Wartsila-hoofdmotor met een grote schroef, aangepast aan het exacte vaarprofiel van het schip. De lieren worden geleverd door Karmøy Winch. De nieuwe “Ginneton” wordt afgeleverd in augustus 2023. [Nieuwsbericht Karstensens Skibsværft]

Hoofdafmetingen van het vaartuig:

Totale lengte 63,80 meter.

Breedte 13,50 meter.

Diepte tot shelterdek7,80 meter.

Andere technische gegevens:

Hoofdmotor: Warrtsila 8L32 E2.

Keerkoppeling en schroef: Wartsila.

Liersysteem: Karmøy lier.

Zijschroeven: Brunvoll, 2 x 700 kW.

RSW-systeem: 2 x 850 kW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *