Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Duizenden handtekeningen voor ‘ban super trawler’

3 min read

De Brtise regering zal reageren op een verzoek om “monster” super trawlers uit de Britse zeeën te verbieden. Dit komt doordat de Margiris-vissersboot, ooit beschouwd als de tweede grootste ter wereld, blijft opereren voor de zuidkust.

Het schip in Nederlandse handen was ooit verbannen uit de Australische wateren en heeft tot bezorgdheid geleid onder milieuactivisten, omdat deze eerder deze maand bij het VK werd gespot. Met een draagvermogen van 6.200 ton is de mammoet super trawler langer dan een voetbalveld en kan hij 250 ton vis per dag verwerken.

Gisteren keurde een officiële petitie bij het parlement 10.000 handtekeningen goed, wat betekent dat de regering een antwoord moet geven. De petitie zegt: “De Britse regering moet internationaal werken om deze trawlers te verbieden en uit de Britse wateren te verwijderen. “Het grote commerciële vissersvaartuig is ontworpen om visnetten te exploiteren, waarbij een visnet door een grote hoeveelheid water wordt getrokken. “In sommige landen wordt trawling veel bekritiseerd vanwege het gebrek aan selectiviteit en de fysieke schade die de trawl op de zeebodem toebrengt.”

De 142-meter lange Margiris is eigendom van het Nederlandse bedrijf Parlevliet van der Plas, dat zegt dat het een uitstekende reputatie voor duurzame visserij te hebben. Volgens Greenpeace werd het in 2013 visvergunningen geweigerd in Australië. Destijds zei woordvoerder David Ritter van Greenpeace Australië: “Dit monster is het grootste schip dat nooit in Australische wateren heeft gevist. “Zoals de meeste Australiërs, zijn we blij de achterkant ervan te zien.”

Een woordvoerder van de Blue Planet Society zei: “De capaciteit van deze trawlers is gelijk aan tientallen kleinschalige vissersvaartuigen, en duurzame kleinschalige visserij kan niet concurreren met industriële super trawlers. “Super-trawlers zijn feitelijk drijvende fabrieken en kunnen gedurende lange tijd op zee blijven. “Margiris kan 250 ton vis per dag verwerken terwijl hij op zee is.”

Lokale, kleinere vissersboten moeten terugkeren naar de haven om de vis te lossen voordat ze worden verwerkt. “We denken dat de super trawlers MARGIRIS en ANNIE HILLINA zich richten op makreel voor Sussex. Dit zal hen ongetwijfeld in contact brengen met kortsnavelige gewone dolfijnen, bedreigde blauwvintonijn en overbeviste zeebaars. ”Vissen in het Kanaal valt onder het gemeenschappelijk visserijbeleid, een reeks regels die zijn vastgelegd door de Europese Commissie.

Een ambtenaar van de Commissie zei: “De Commissie is zich bewust van de bezorgdheid van NGO’s over de activiteit van grote trawlers (in wateren van het VK). “Alle schepen die actief zijn in EU-wateren, groot en klein, moeten zich houden aan de regels en dit wordt gecontroleerd door de inspectie- en controlediensten van de lidstaten. “Het is een prioriteit dat alle schepen van de Unie de geldende wetgeving naleven. “Daarom, als er een vermoeden bestaat dat schepen regels overtreden, wil de Commissie op de hoogte worden gehouden en concrete feiten ontvangen. “Bovendien moeten de visserij-inspectieautoriteiten in de lidstaten hier ook over worden geïnformeerd.”

Visserijbedrijf Parlevliet van der Plas neemt de Margiris op in een lijst met pelagische trawlers op haar website. De website zegt: “Pelagische visscholen zijn gelegen met behulp van echo-klinkende apparatuur. Uit het echogram is het mogelijk om de diepte en de grootte van de school. “Het net wordt achter het schip gesleept net onder het wateroppervlak of verder langs de waterkolom, maar bereikt de zeebodem niet. “Pelagisch vistuig ondergaat voortdurend verdere verbeteringen om te zorgen voor een verantwoorde visserij door betere selectiviteit.

“Speciale maatregelen en hulpmiddelen – zoals grote maaswijdten aan de voorkant van het net – worden ontwikkeld om de vangst van ongewenste soorten of ondermaatse jonge vis te voorkomen.” De website van het bedrijf zegt dat het een “uitstekende reputatie heeft voor duurzame visserij”. Er staat: “Onze vangstquota worden bepaald door overheids- en EU-voorschriften en zijn gebaseerd op wetenschappelijk advies. “We vissen zonder de zeebodem te beschadigen en zonder het ecologische systeem te verstoren.” (bron)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *