Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Experts vertellen het hele verhaal achter bijvangstvis

2 min read

Bijvangst, altijd goed te eten en niet duur.

Enige tijd geleden schreef ik dit artikel over bijvangstvis. Mijn informatie kwam uit de Volkskrant. De journalist haalde een aantal professionele organisaties aan, waaronder de Good Fish Foundation (GFF). En toen kwamen de reacties, die ik graag met je wil delen. Zo krijg je het verhaal achter bijvangstvis van meerdere kanten belicht.

Zo kreeg ik een mail van Noordzeespecialist Willem Ment den Heijer, regelmatig viseter. Van vette pelagische vis (haring, makreel, horsmakreel en sprot) tot overwegend magere demersale vis (bot, schol, wijting, tong, schar, poon, tongschar, dorade, rog, zeebaars en mul). Soorten waar de supermarkten in Nederland hun neus voor ophalen. Volgens Willem verdient de Noordzee een waardig en eerlijk verhaal.

Ngo’s zaaien verwarring

Willem: “Omdat ik als freelance onderzoeker werkzaam ben in de visserij en dus regelmatig op vissersschepen vertoef, ging mijn aandacht uit naar jouw vissige hoofdstuk. Helaas moet ik constateren dat GFF, Stichting de Noordzee (SDN) en andere ngo’s het goed voor elkaar hebben gekregen om verwarring te zaaien. Het is van de zotte dat supermarktmanagers blind vertrouwen op wat deze ngo’s allemaal beweren. Supermarktmanagers waren nooit geïnteresseerd in wat onze Vaderlandse vissers (en dat zijn er niet veel meer) uit het water halen. Ze weten helemaal niets van Noordzeevis en hebben liever diepgevroren kweekvis uit Azië. Nu GFF en SDN met het begrip bijvangst komen, gaan ze ineens overstag. Kunnen ze mooi meeliften. Marketingstrategie noemen ze dat. Schandalig, want er klopt geen hout van wat met name GFF en SDN naar buiten brengen.”

Nederlandse supermarkten visonwaardig

“Meer dan 95% van wat er in de Noordzee door Nederlandse vissers wordt gevangen en aangevoerd gaat vooral naar Zuid-Europa. Daar weten ze wat lekker is en koopt de consument met z’n mond en niet met zijn portemonnee. Ondanks de crisis in zowel Spanje, Italië als Portugal bezuinigden de mensen niet op hun voedsel. Dat is het laatste wat zij daar zouden doen. De behandeling en presentatie van vis in Nederlandse supermarkten is schandalig. Visonwaardig. Nederlanders eten het liefst goedkope en bewerkte troep, vaak opgewarmd in de magnetron. De supermarkten spelen daarin een uiterst dubieuze rol. Het personeel kan je niets vertellen. Zeker qua vis is er geen kennis in huis en al helemaal niet om bijvangstvissen te verkopen.”

>>> Lees hier verder op Live Green Magazine, reageren kan daar ook! <<<

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *