Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Reizen van 70 dagen met nieuwe ROS 777

2 min read

Reizen van 70 dagen met nieuwe ROS 777

IJmuiden – ,,We zijn zeemannen, geen walmannen.’’ Schipper Sascha von Staa (43) zegt het grijnzend in de blinkend nieuwe brug van de ROS 777, nadat hij heeft verteld dat een visreis met het nieuwe schip van Parlevliet & Van der Plas meestal 60 tot 70 dagen zal gaan duren. En na lossen gaat het schip direct weer uit.

Afgelopen weekend is de nieuwe trawler van de Duitse dochteronderneming Warnemünder Hochseefischerei GmbH van Parlevliet & Van der Plas overgevaren van Sassnitz, waar het schip gedoopt is, naar IJmuiden. Op de hulpmotor en de asgenerator, vanwege problemen met de krukas.

Het verhelpen daarvan en het visklaar maken zullen het schip nog enkele weken in IJmuiden houden. Daarna zal de ROS 777 koers zetten naar Noorse wateren voor kabeljauw of naar Groenland voor heilbot. Von Staa heeft daarover nog geen uitsluitsel gekregen.

Het is wel duidelijk dat het Hochseefischerei letterlijk genomen kan worden. Samen met tweede stuurman Alexander Boje (33) legt Von Staa de visserij in grote lijnen uit. De Duitse schipper weet waarover hij praat; de laatste acht jaar was hij schipper op de witvistrawler ‘Gerda Maria’, ook van P&P.

Met meestal twee netten (twinrig) wordt op kabeljauw, schelvis, koolvis en heilbot gevist in noordelijke wateren. Bij erg goede visserij wordt er met één net gevist. Dan kan de reis ook wel eens korter duren dan 60-70 dagen.

De ROS 777 ‘Mark’ is een duidelijk voorbeeld van de internationalisering van de visserij. Duitse vlag en bemanning, Nederlandse eigenaar, gebouwd in Turkije naar Noors ontwerp (Skipsteknisk) en vissen bij Noorwegen, IJsland en Groenland. Ook de toeleveranciers vormen een bont internationaal gezelschap, waaronder ook Nederlandse inbreng.

MaK speelt altijd een hoofdrol in de machinekamers van de schepen van P&P. Via Bolier uit Dordrecht werden een MaK 8M32C hoofdmotor (4.000 kW, 600 toeren) en een MaK 9M20C hulpmotor geïnstalleerd. AFAK uit Katwijk richtte een deel van het werkdek in. Financiële dienstverleners Gebr. Sluyter (verzekeringen) en accountant Baker Tilly Berk zijn ook bij de ROS 777 betrokken.

De ROS 777 is 86,10 meter over alles en 16,00 meter breed en meet 4.290 ton. De MaK hoofdmotor drijft een 4100 mm schroef aan van CAT Propulsion, waarmee een snelheid van 15 knopen kan worden bereikt. Er kan 100 ton productie per dag gemaakt worden. De laadruimen meten 2.510 kubieke meter. Onder een video.

Video: “F/T MARK” [ROS-777] Freezer Trawler Factory Delivered

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *