Visserij.nl

Nieuws over de beroepsvisserij

Eerste visreis LT 36 ‘Margriet’ na aanvaring

2 min read

Eerste visreis LT 36 ‘Margriet’ na aanvaring, foto Albert Hartman ‏@AlbertVCU, via Twitter

IJmuiden – Eind december kropen ze door het oog van de naald, toen hun kotter werd aangevaren en de 103 meter lange tanker ‘Orakai’ zich met de bulb in de LT 36 boorde.

Afgelopen maandag waren schipper Peter Kuyt en zijn bemanningsleden druk in de weer met de voorbereidingen voor de eerste reis van de LT 36 ‘Margriet’ in 2015. In de tussentijd is de aanvaringsschade aan met name de brug en bakboordflank gerepareerd, zo meld de Visserijnieuws

Eigenaar Van Duijn koos daarbij voor de VCU als hoofdaannemer. Het lukte de VCU de klus binnen de gestelde termijn van 30 dagen te klaren, waarbij het Urker bedrijf zelf zich met name boog over de brug, achtermast (vernieuwd), gieken, lummels, schijfblokken, potdeksels, pulsmodules en pulswing.

Als onderaannemers traden op Scheepswerf Van Laar (reparatie onderwaterschip), Piet Brouwer (elektro, pulskasten), De Flux (timmerwerk), De Boer Marine (inspectie en deels vernieuwing nautische apparatuur), Snijder Schilderwerken (schilderen brug), VCU Maritiem (slipdraden, tuien, giekdraden, pulskabels), Eelsing Expertise, Integron (pneumatische lierbediening) en RI&S (brandwacht).

Vrijdag werd met de Britse MCA en in het bijzijn van Hernand Jansen de slingerproef gedaan, en werd alles akkoord bevonden.

Maart van Duijn is bijzonder content met het geleverde werk en de prompte oplevering. Gezien de (te) goede tongvangsten van zijn KW 34 in de zuid zet de LT 36 voor de eerste visreis koers naar de Duitse Bocht. ,,In de noord hopen we wat meer vis bij te vangen. Anders gaat het te hard met ons tongquotum’’, aldus Van Duijn maandagochtend op de Trawlerkade.

Gelijktijdig met de reparatie zijn nieuwe pulsmodules in gebruik genomen. Versie 10 van HFK, waar ook de KW 34 mee vist.

De geheel Katwijkse bemanning beseft terdege dat het in december ook anders had kunnen aflopen. Machinist Dick van der Plas laat in de machinekamer het schot zien waarachter de olietank zit die door de ‘Orakai’ is doorboord. ,,Het was hier helemaal ontzet. Had de bulb maar een endje naast de olietank gezeten dan was de machinekamer vol water gelopen. En dat had veel ernstiger gevolgen kunnen hebben.’’

De LT 36 op de helling van Scheepswerf Van Laar. Onder de waterlijn zat een gat door de bulbsteven van de ‘Orakai’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *